Neputința invățată



  O teorie psihologică asupra depresiei e cea oferită de modelul "neputinței invățată", formulat de Martin Seligman, care susține că diferitele componente ale depresiei (afective, cognitive și comportamentale) sunt consecințe ale invățării timpurii a faptului că rezultatele propriei acțiuni (recompense, pedepse) sunt in afara propriului control.

  O persoană care invață că nu există o relație cauzală intre comportamentul său și rezultate nu doar că incetează să acționeze eficace, dar incepe să arate semne ale depresiei. Persoanele care cred că nu sunt responsabile pentru ce li se intamplă in lume vor avea un preț de plătit. Deși evită să trăiască angoasa asociată cu asumarea responsabilității, ei pot deveni fataliști și deprimați, susține Seligman.

  Există date care susțin că antecedentele poziționării față de asumarea responsabilității sau evitarea ei se găsesc in mediul familial din perioada timpurie a vieții: un mediu cald, atent și afectuos premerge dezvoltarea unui control al responsabilității, in vreme ce un mediu dezagregat, impredictibil și relativ dezagreabil generează un sentiment de neajutorare personală și evitarea situațiilor de asumare.