Delasarea scolara la adolescenta
Delasarea scolara apare in urma unei perioade satisfacatoare de scolaritate. Acest moment apare in cursul scolaritatii celor mai multi adolescenti, in majoritatea cazurilor debutul acestei perioade poate fi declansat de diversele contexte specifice procesului adolescentei: transformarea corporala, aparitia menstruatiei, inceputul vietii sexuale, conflictele de identificare, etc. Totusi, uneori delasarea scolara apare ca reactie la unele dificultati externe: boala sau separare de parinti, deces, etc.
Descrierea acestei delasari scolare se poate rezuma astfel: fara un motiv anume si in mod progresiv, rezultatele obtinute la una sau mai multe materii sunt mai slabe, fara ca adolescentul sa declare in mod concret un dezinteres fata de scoala. In prima faza, adolescentul poate fi chiar uimit si ingrijorat din cauza acestei delasari a carei cauza nu o poate explica. Intr-o a doua faza, problema se modifica: delasarea se poate extinde asupra intregului ansamblu de materii studiate sau, dimpotriva, sa se centreze asupra unei singure materii, insa in acest caz esecul poate sa fie unul masiv.
Dimensiunea depresiva care se asociaza celorlalti factori amintiti poate fi o cauza importanta a delasarii scolare. Dispozitia depresiva, plictiseala sau mahmureala se vor rasfrange asupra activitatii intelectuale, incetinind-o si fiind cauza unei pierderi tot mai mari a interesului.
Din punct de vedere psihologic, delasarea scolara apare ca o consecinta directa a diferitelor transformari caracteristice adolescentei.
Evolutia cazurilor de delasare scolara este favorabila de cele mai multe ori. Astfel, in mod normal aceasta problema este una tranzitorie. Exista insa riscul de a permanentiza aceasta problema atunci cand adolescentul focalizeaza asupra acestei delasari imaginea pe care o are despre sine.