Despre empatie




   Empatia este o forma fundamentala de comunicare sociala care poate sa apara in diverse contexte sociale. Situatia sociala si emotionala care da nastere empatiei poate sa devina destul de complexa, depinzand de sentimentele traite de cel observat si de relatia celui observat cu observatorul.

   Prezenta  empatiei si nivelul acesteia fata de un elev care isi doreste sa reuseasca, dar care se teme de esec, poate sa difere in functie de persoana care empatizeaza cu el: parintele, profesorul, prietenul sau terapeutul acelui elev. Raspunsul empatic in acest context necesita o anumita complexitate cognitiva si afectiva. Indiferent de complexitatea situatiei sociale si a contextului, empatia joaca un rol important in interactiunea sociala.

   Empatia poate fi inteleasa ca o interactiune intre oricare doi indivizi, in care unul resimte si impartaseste sentimentul celuilalt. Aceasta corespondenta afectiva impartasita poate sa apara in orice interactiune interpersonala intre parinte si copil, intre profesor si elev, intre psihoterapeut si client, intre prieteni, si chiar intre straini. Contextul psihoterapeutic este, probabil, o scena ideala pentru studierea procesului empatic si evaluarea rolului pe care il are empatia ca factor de informare pentru terapeut, a rolului empatiei sau lipsei acesteia in istoria afectiva a clientului, si, de asemenea, a rolului empatiei ca influenta pozitiva in starea de sanatate a clientului.