Ce clienti au sanse mai mari de reusita in psihoterapie?
1. "Motivatia de schimbare" constituie unul dintre cei mai importanti factori. Aici exista insa o diferenta intre "motivatia de schimbare", care implica capacitatea si dorinta cuiva de a se intelege pe sine si de a-si asuma, in mod responsabil, un rol activ in propria vindecare, de "motivatia de a scapa de simptom", cea din urma neconstituind un indice important al reusitei, ea exprimand o atitudine pasiva, superficiala si infantil-iresponsabila.
2. Abilitatea deosebita a clientului de a recunoaste natura psihica a simptomelor sale, abilitate necesara in special cand acestea se prezinta in forme somatizate.
3. Capacitatea de a fi sincer cu el insusi in a-si recunoaste dificultatile psihice.
4. Dorinta de a participa activ la propria sa terapie, de a-si asuma responsabilitatea pentru procesul terapeutic si de a nu astepta pasiv ca terapeutul sau un tratament prescris de acesta sa-l "vindece".
5. Curiozitate, capacitate de introspectie si abilitatea de a se intelege pe sine.
6. O atitudine generala de a explora si de a experimenta.
7. Asteptari realiste asupra rezultatelor psihoterapiei.
8. Acceptarea unor sacrificii necesare in vederea reusitei (de timp, de efort, financiare, etc.)