Tulburari legate de educatia sfincteriana

 

    Vom observa la copiii cei mai normali ca, de indata ce incepem sa le cerem sa-si controleze un impuls al corpului, apar unele tensiuni, unele anxietati. Parintii sunt adesea surprinsi ca el dezvolta o tulburare de comportament in perioada in care incepe educatia sfincteriana sau in plina ei desfasurare si nu identifica o legatura directa intre comportament si atitudinea fata de acest proces educativ.

      Daca in aceasta perioada copilul are accese de furie si manifesta aversiune fata de utilizarea toaletei sau a olitei, legatura nu este deloc greu de sesizat, iar parintii intelegatori vor relaxa cu prudenta procesul educational pentru o vreme.

      In alte cazuri vom intalni un copil care coopereaza in educatia sfincteriana si nu manifesta rezistenta, dar care este acum foarte necooperant, negativ si sfidator in privinta altor lucruri din rutina lui zilnica. In acest caz vom vedea ca el este ascultator in privinta educatiei sfincteriene, datorita dorintei lui de a obtine aprobarea din partea mamei sau de dezaprobarea mamei, iar sentimentele negative, de sfidare, se vor transfera intr-o alta zona si se vor exprima prin mijloace total diferite fata de cazul experientei cu toaleta.
 
     Printre tulburarile de alimentatie din al doilea an de viata se pot intalnii situatii in care refuzul de a manca sau agitatia din timpul mesei a coincis cu inceputul educatiei sfincteriene. Si in acest caz, negativismul ca atitudine suprimata fata de procesul educativ a fost transferat intr-o alta zona si exprimat in legatura cu alimentatia.
 
    Ori de cate ori banuim ca exista o relatie intre o tulburare comportamentala noua sau o manifestare de anxietate si noi cerinte formulate copilului mic , va propunem urmatorul test: renuntati la cerinta noua pentru o scurta perioada de timp si observati efectele.
 
    In cazul educatiei sfincteriene, cand se constata aparitia unei tulburari de comportament ce a coincis cu cerinta de a folosi olita, mama ar putea sa renunte sa mai incurajeze folosirea olitei si sa mai aiba pretentii de la copil timp de cateva zile sau una-doua saptamani. Este impresionant sa vedem ca, in multe cazuri, tulburarile de alimentatie, crizele de furie sau tulburarile de somn se diminueaza cand renuntam la procesul educativ.
 
    In cazurile in care tulburarea a disparut prin eliminarea temporara a educatiei pentru folosirea toaletei, a fost de obicei suficient sa asteptam cateva saptamani pana ce copilul a fost pregatit sa reia procesul cu mai putina anxietate, decat sa urmam un tip de pregatire mai relaxat. Adesea este suficient sa recunoastem in aceste simptome semnele tensiunii legate de invatarea cu folosirea toaletei si, continuand totusi sa-l incurajam sa o foloseasca, sa relaxam asteptarile pe care le avem de la copil, sa o luam mai incet, sa-l linistim mai mult.