Explicatiile prea dese si scaderea autoritatii




   In pofida autoritatii parintilor, copiii oricum vor uita uneori restrictiile sau explicatiile noastre. Din cand in cand vor incerca sa faca dupa cum ii taie capul - este metoda lor de a verifica daca interdictiile inca mai sunt valabile. Pentru parinte, eficacitatea este determinata in mare masura de o continuitate a interventiilor. Daca intr-o zi i se interzice un anumit comportament, iar intr-o alta zi acesta este permis, atunci copilul nu se va schimba niciodata. Sau cel putin, nu datorita parintilor. Deci este foarte important ca parintele sa intervina  ori de cate ori o problema reapare (exceptie facand cazurile cand exista motive intemeiate sa o faca).
  
   Din nefericire, pentru numerosi parinti, tenacitatea este o lupta constanta in care trebuie sa se repete la nesfarsit deoarece copiii nu asculta decat cu pretul multor eforturi, pierderii de timp si al exasperarii. Uneori, sau frecvent chiar, aceste eforturi se dovedesc complet inutile. Cum se poate evita aceasta capcana?
  
   In primul rand, trebuie sa subliniem diferenta dintre repetarea fara incetare a unor explicatii (sau restrictii) si reamintirea lor. In momentul in care explicatiile sunt repetate prea des, isi pierd impactul asupra copiilor. Si, in timp, incep sa nu mai aiba nici un rezultat. De fapt, explicatiile pot fi asemanate cu o melodie frumoasa, care, cantata de prea multe ori, ajunge sa nu mai fie ascultata.
 
    Un alt motiv pentru care parintele ar trebui sa fie atent si sa nu mai repete aceleasi lucruri, este slabirea rapida a autoritatii. Parintii care repeta de foarte multe ori sunt genul care nu vorbesc serios de fiecare data, iar copilul isi da seama: stie ca i se spune acelasi lucru, dar e obisnuit, asa ca nu il deranjeaza prea tare. Pana cand parintele va actiona mai ferm, copilul isi permite sa fie obraznic cat vrea. Sau stie ca parintii vor fi descurajati, vor abandona discutia si pana la urma il vor lasa sa faca ce vrea el.
 
    Pentru a fi ascultat in adevaratul sens al cuvantului, nu este deci bine ca parintele sa repete prea des aceleasi lucruri. Dimpotriva, trebuie amintite doar in anumite momente, cand este cazul. La inceput, copilul chiar poate uita ceea ce i s-a explicat, poate uita chiar si de restrictii, asa ca trebuie ca parintele sa i le aminteasca.
  
   Sunt situatii cand parintele ofera o explicatie buna copilului, iar acesta o intelege perfect, dar nu isi schimba comportamentul, atunci parintele ar trebui sa inceteze sa i-o mai repete. Oricum nu mai are nici un sens. Trebuie actionat altfel. Ar putea sa schimbe explicatia, dar in primul rand ar trebui sa il faca pe copil sa inteleaga ca nu are de ales. Sunt situatii cand, pentru a se face ascultat, parintele nu ar trebui sa ii lase copilului loc de alegeri. Uneori trebuie fortata nota, trecand mai degraba la "actiune", in loc sa-i repete fara incetare acelasi lucru. Nu este nevoie sa se recurga la metode brutale, iar rigoarea poate fi insotita si de delicatete. Parintele trebuie doar sa fie hotarat.