Validarea parentala

31.05.2011

 

    Pentru a valida abilitatile dobandite de un copil, parintii trebuie sa poata recunoaste cand anume un stadiu de dezvoltare a fost atins si astfel sa poata sincroniza dezvoltarea. Ei nu trebuie sa astepte de la copil sa aiba cinci ani cand el are opt, sau opt, cand el are cinci. Altfel spus, pentru ca validarea sa fie validare, trebuie sa se potriveasca nevoilor, abilitatilor si disponibilitatilor copilului. Iar recunoasterea acestei validari trebuie sa fie clara, directa si precisa.
 
   Validarea parentala nu implica aprobarea necritica a orice copilul doreste sa faca. Parintii sunt socializatorii; ei trebuie sa-l invete pe copil ca el nu este centrul lumii lor, sau al lumii in general. Copilul trebuie sa invete cum sa se adapteze cerintelor traiului familiei, cum sa gaseasca un echilibru intre nevoile sale si nevoile celorlalti, cum sa se adapteze cerintelor sociale.
  
   Validarea parentala nu inseamna atentie intensa, excesiv de plina de solicitudine, pentru fiecare nevoie a copilului. El poate tipa si se poate plange de restrictii sau reguli, dar acceptarea restrictilor si invatarea regulilor este parte din procesul de maturizare. Restrictiile si validarea nu sunt niste termeni opusi.
 
    Daca un parinte nu valideaza abilitatile unui copil, sau validarea este neadecvata temporal, copilul are probleme in a integra respectiva abilitate. Acest lucru se poate intampla daca parintele esueaza sa vada abilitatile cand acestea sunt evidente, sau sa nu ofere nici o sansa de exprimare a acestora, sau sa nu arate nici aprobare, nici dezaprobare, cand copilul le manifesta.
  
    O alta situatie care il incurca pe copil este aceea in care parintele vede abilitatile prematur si forteaza nerabdator exprimara lor.  Sau vede abilitatile incorect, adica abilitati care pur si simplu nu sunt acolo, si forteaza nerabdator exprimarea lor. Altii parinti vad anumite abilitati, dar descurajeaza si pedepsesc manifestarea lor.
  
    Daca, atunci cand un parinte valideaza abilitatile copilului, celalalt parinte contrazice validarea, procesul de invatare al copilului va fi mult mai dificil si el va manifesta ce stie intr-un mod mult mai inconsecvent.

 

(c) copyright 2009 Razvan Pleteriu - toate drepturile rezervate

www.smartart.ro | web . print . id . photo