Terapia depresiei

13.09.2012



   Iata cateva intrebari ale unui terapeut care incearca sa inteleaga dificultatile unui client cu o problematica depresiva: Care sunt evenimentele care au precipitat aparent depresia? Ce aspiratie evaluata narcisic nu a reusit clientul sa realizeze? Care este ideologia dominanta a clientului? Cine este celalalt dominant pentru care traieste clientul si de la care acesta nu primeste raspunsurile dorite? Exista vinovatie asociata cu agresivitatea sau furia si, daca este asa, pe cine este furios clientul? Exista o frustrare privitoare la eforturile facute de client pentru obtinerea unui raspuns din partea celuilalt?

   In timp ce terapeutul asculta povestirea clientului si dezvolta ipoteze despre cauzele depresiei, clientul formeaza un atasament de transfer fata de terapeut. Terapeutul devine o persoana dominanta, in plus fata de celalalt dominant din viata clientului. Multe preocupari de acest fel, care sunt problematice in relationarea de baza a clientului, vor iesi la suprafata prin transfer.

   Atunci cand s-a adunat suficienta informatie, terapeutul ar putea sa-i interpreteze clientului modelul celuilalt dominant care a provocat atatea dificultati. Clientul trebuie sa realizeze constient ca nu stia cum sa traiasca pentru el insusi. Nu s-a ascultat niciodata pe sine insusi; in situatiile cu o mare semnificatie afectiva nu a putut niciodata sa se impuna. A vrut doar sa obtina aprobarea, afectiunea, dragostea, admiratia sau grija celuilalt dominant. Dupa aceasta constientizare, poate iesi la suprafata o doza sanatoasa de furie impotriva celuilalt dominant.

   Dupa ce ideologia dominanta a fost dezvaluita, sarcina terapeutului este aceea de a ajuta clientul sa conceapa un mod de trai. In perspectiva dezvoltarii unor noi modele si scopuri de viata, acesti clienti pot depinde de terapeutii lor pentru aflarea raspunsurilor. Daca terapeutul cedeaza acestei cereri si le spune ce trebuie sa faca, nu face altceva cat sa le reintareasca sentimentul de inutilitate si sa le scada autostima. Cererea clientilor de a li se rezolva dilema poate fi pur si simplu intoarsa spre ei prin explicatia ca ei sunt in cea mai buna pozitie de a-si face planuri alternative de viata.


 

(c) copyright 2009 Razvan Pleteriu - toate drepturile rezervate

www.smartart.ro | web . print . id . photo